Død Madonna
Dagny Juel Przybyszewska
Dagny Juel var en kontroversiell kvinneskikkelse innen europeisk
avantgardekunst på 1890-tallet. Hun var forfatter og musiker og også
modell for utallige kunstnere, blant annet den norske maleren Edvard Munch
sitt madonnabilde. Hennes dramatiske død, skutt og drept på en reise i
Tiflis, Georgia i 1901, ble skandaleoppslag i alle aviser over hele Europa.
Hennes skjebne ble selve beviset på hvor galt det går når vakre kvinner
blir for selvstendige, for egenrådige, og utnytter sin makt over menn.
Stort patos og stor harme ble utøst over hennes dårlige vandel, og det
ble fritt fram for å fortelle de villeste og merkverdigste historier om
henne. Alle forsøk på å nyansere dette bildet var da dødfødt.
Sytti år senere gjorde ungdomsopprøret, den seksuelle revolusjon og de
nye kvinneidealer at famme fatal-skikkelsen igjen ble besnærende. De
liflige historiene om Dagny Juel dukket opp igjen, nå uten moralsk patos
og avstandstagen, men uten at historiene nødvendigvis var mer sanne nå
heller.
Hvorfor er det interessant med sannheten? Er det ikke som fortelling, som
myte, som arketyp for "den manneetende kvinne" at Dagny Juel blir
interessant? Denne filmen tror anderledes. Her blir den gamle historien
igjen på forunderlig vis levende igjen, ikke minst ved at Dagnys egne ord
og refleksjoner - fra brev, dikt, tekster hun har skrevet - danner
grunnlaget for framstillingen. Og da trer et annet bilde fram. Det er mer
sammensatt, mer kompleks, mer hjerteskjærende, men også mer spennende enn
det mytehistorien om henne er.
Det interessante i historiske dokumentarer er dette å avdekke hvordan
andre tidsaldre har andre forutsetninger for livet som leves; og hvordan
dette setter vår egen tilværelse i relieff. Visuelt er det særlig
fascinasjonen for "kunstscenen" på slutten av 1800-tallet med det
symbolistiske forelegget for skaperevnen og det organiske og
natur-/vekstnære i former som har vært inspirasjonen til filmen.
Døs Madonna har vært vist ved Den Norske Kort- og Dokumentarfestivalen i
Grimstad, Krimfilmfestivalen i Kongsberg, kunstsenteret i Belleville,
Paris, Et Årsverk på Stabekk, Kvinnemuseet på Kongsvinger, ved
Stiftelsen Stillscape i Asker, samt satt opp som kinoforestilling ved Asker
kulturhus. Død Madonna er i distribusjon via Norsk Filminstitutt. Polsk
nasjonalt TV ville kjøpe visningsretten til filmen. Filmen er fortsatt
livskraftig, fungerer utmerket som en "kammer-forestilling" der publikum
kommer nærmere verket, får annen mer intim filmopplevelse.